Franczyza w nurcie zero waste. Fit Cake przeciwko marnowaniu jedzenia

Fit Cake promuje ekologię i świadome podejście do kwestii żywienia. Od początku naszemu franczyzowemu biznesowi przyświecały jasne idee: jesteśmy prozdrowotni, a więc zero sugar, zero gluten oraz proekologiczni, czyli zero waste. Jeśli chodzi o działania na rzecz środowiska najpierw całkowicie zrezygnowaliśmy z plastików, a ponad rok temu przeszliśmy na słoiczki wielokrotnego użytku, w których wydajemy fit desery. Każdy klient, który zwróci słoiczek, może odliczyć od ceny następnego deseru złotówkę. Teraz przystąpiliśmy do ogólnoświatowego ruchu pogromców marnowania jedzenia.

Zero waste codziennie i w praktyce

W czerwcu znaleźliśmy się w bazie firmy Too Good To Go https://toogoodtogo.pl/pl . Jej nazwę należy tłumaczyć jako „Zbyt dobre, by wyrzucić”. I takie niewątpliwie są produkty Fit Cake.

 

Too Good To Go to popularna i poręczny aplikacja do ściągnięcia na samrtfon (przez Google Play i AppStore), która ma już w Polsce ponad milion użytkowników. Skupieni są wokół niej producenci i dystrybutorzy żywności z całego kraju. Fit Cake jako jeden z nich codziennie ma obowiązek przygotować “paczkę niespodziankę” z produktami, które danego dnia się nie sprzedały. Podkreślamy, że są to pełnowartościowe, świeże desery, ale zależy nam, by w myśl zasady zero waste na koniec dnia mieć kompletnie puste półki i witrynki oraz poczucie dobrze wykonanej roboty. Użytkownicy aplikacji otrzymują powiadomienie, że nasza marka wystawiła paczkę na sprzedaż. Mogą ją kupić za ⅓ regularnej ceny zawartych w niej produktów. Po jedzenie przyjeżdżają do jednego z naszych punktów.

Funkcjonujemy jako dostawca paczek niespodzianek od kilku tygodni, i nigdy nasze towary nie czekały na swojego nabywcę dłużej niż 4 minuty. Rekord to 56 sekund! W takim tempie znikają słodycze Fit Cake.

 

Prośrodowiskowe podejście w tym wypadku jest nawet dwupoziomowe. Wytwarzając słodycze jedynie z ekologicznych, wartościowych i zdrowych produktów dbamy o planetę. Sprzedając wszystko, co do ostatniego kęsa także. Praktykujemy więc zero waste do kwadratu 🙂

Zero waste – argumenty biznesowe

Fit Cake produkuje zdrową żywność, bez cukru i glutenu. Wiele produktów jest wegańskich, nie zawiera laktozy. Nie używamy też konserwantów. Terminy przydatności naszych deserów są dość krótkie, w upalne lato jeszcze je skracamy. Mimo to bardzo rzadko na półkach pozostają nam jednodniowe ciasta czy desery. To pojedyncze sztuki, ale serce boli nas, kiedy mamy je wyrzucić do kosza. Zależy nam więc, by wszystkie nasze produkty były wykupione. Nawet jeśli w Too Good To Go sprzedadzą się za ⅓ swojej ceny, to odzyskujemy przynajmniej koszty produkcji. Nic nie idzie na marne – ani jedzenie, ani nasza praca.

Wejście do ruchu pogromców marnowania jedzenia ma też wymiar promocyjny. Po pierwsze jesteśmy w dobrym towarzystwie, a po drugie paczki są naszą wizytówką, zachęcają do odwiedzenia lokalu i spróbowania innych rzeczy. Staramy się, aby były zawsze kolorowe, smaczne i różnorodne. Produkty w nich się nie powtarzają i za każdym razem jest to niespodzianka. Klienci doceniają to, że nasze paczki są wyjątkowe.

Dlaczego nie wolno marnować jedzenia?

Do niedawna Polska była na podium, jeśli chodzi o wyrzucanie jedzenia. W 2017 roku Europie zajmowała niechlubne 3 miejsce, z wynikiem 9 mln ton zmarnowanej żywności rocznie. W ostatnich latach nieco się to poprawiło, ale i tak – jak pokazują dane zebrane w ramach projektu Prom, w który zaangażowane są uczelnie, instytucje publiczne i banki żywności – rocznie w Polsce do kosza wpada około 5 mln produktów spożywczych. Oznacza to, że co sekundę wyrzucamy 153 kg.

 

Jasne więc jest, dlaczego nurt zero waste staje się coraz bardziej popularny. Wśród propagatorów tego ruchu nie może zabraknąć Fit Cake.

Inne artykuły